#3

#4

#5

Opublikowano: 2022-01-26

MECHANIK: Mamy problem z uruchomieniem silnika w Oplu Meriva B, to jest auto z 2012 roku - sygnalizuje pstrykaniem jakby był słaby akumulator, mimo że akumulator jest nowy...
EKSPERT:Jaki tam jest silnik?
MECHANIK:1.4 benzyna, 103 kW.
EKSPERT:Ok, jak dokładnie wygląda sytuacja?
MECHANIK:Nie możemy go uruchomić, zachowuje się tak, jakby był słaby akumulator, czyli wysterowanie na rozrusznik, słychać tylko takie tykanie elektromagnesu. I co mogę więcej powiedzieć... sprawdziliśmy instalację, doszliśmy do tego, że jest za słabe wysterowanie ze sterownika silnika na przekaźnik rozrusznika. Mało tego, akumulator jest włożony oczywiście nowy i jak postoi auto przez noc to z rana jak wchodzę do auta, odpalam to jest pstrykanie, ale jak podam drugim akumulatorem prąd tylko i wyłącznie na ten dobry, nowy, włożony akumulator, auto odpala bezproblemowo.
EKSPERT:To znaczy, że albo nie macie masy na silniku albo macie przewód wysokoprądowy uszkodzony.
MECHANIK:No tak, tylko jeżeli sprawdzam miernikiem napięcia to wszystko się zgadza na przewodach.
EKSPERT:Miernikiem nie sprawdzisz tego. Ty byś musiał sprawdzić miernikiem między klamą plusową, słupkiem plusowym a śrubą, do której nakrętkę nakręcasz przy rozruszniku i musiałbyś sprawdzić na masie, między minusem, czyli słupkiem minus akumulatora a masą rozrusznika, tylko że mierząc napięcie w trakcie rozruchu.
MECHANIK:Ale jeżeli podam dodatkowy prąd na rozrusznik to to samo się dzieje. Wygląda tak jakby był słaby akumulator, a akumulator jest nowy włożony... i podam na trzpień akumulatora plus minus dodatkowo akumulatorem i auto odpala. Tylko to na zimnym, jeżeli auto postoi na cieple jest opcja, że ten samochód odpali na akumulatorze tym, który jest zamontowany w aucie.
EKSPERT:Ale przekaźnik rozrusznika pracuje?
MECHANIK:Przekaźnik rozrusznika... tak, pracuje, tylko nie ma w tym momencie co... pstryka elektromagnes rozrusznika, to nie ma wysterowania pełnego 12 V ze sterownika silnika na ten przekaźnik, który załącza sterowanie...
EKSPERT:Dobrze, stop, stop. Przekaźnik jest wysterowany co podaje prąd... na elektromagnes rozrusznika rozumiem, tak?
MECHANIK:Tak, dokładnie, tak.
EKSPERT:Jest prąd?
MECHANIK:Tak.
EKSPERT:To co reszta ma do rzeczy? Rozrusznik powinien kręcić już.
MECHANIK:To znaczy... Przekaźnik zachowuje się tak samo jak elektromagnes, pstryka cały czas.
EKSPERT:Aha, przekaźnik. Czyli przekaźnik nie ma podtrzymania wysterowania i nie podaje prądu na cewkę rozrusznika.
MECHANIK:Tak, dokładnie. I pulsacyjny prąd wychodzi z przekaźnika na elektromagnes, na rozrusznik. Instalację, wszystko sprawdzaliśmy do sterownika, rezystancje przejścia przez złącza przewodów prądowych... i jest ok.
EKSPERT:A jak przekaźnik zewrzesz od rozrusznika na krótko to kręci czy nie kręci?
MECHANIK:Inaczej, jeżeli wzbudzę przekaźnik przez kontrolkę, przez próbnik napięcia taki z żarówką, to rozrusznik kręci bezproblemowo. Czyli ewidentnie nie ma wysterowania 12 V ze sterownika silnika, które idzie na przekaźnik.
EKSPERT:Zaraz zobaczymy co tam idzie na ten przekaźnik na schemacie... To jest z turbiną silnik? Czy bez turbiny?
MECHANIK:Bez turbiny.
<sprawdzanie>
EKSPERT:Ma system start-stop czy nie ma?
MECHANIK:Nie ma.
EKSPERT:Na nóżkę 86 przekaźnika ma iść plus ze sterownika silnika, ale on przechodzi przez skrzynkę w komorze silnika. Ze sterownika silnika wychodzi sterowanie z pinu nr 29...
MECHANIK:Tak, dokładnie.
EKSPERT:Idzie ten przewód do skrzynki w komorze silnikowej... na szarą wtyczkę, na pin 29. A pytanie, jak na pin 29 podasz plusa swojego to kręci rozrusznik czy nie?
MECHANIK:Tak, odpala, dokładnie, kręci normalnie. Z wysterowania stacyjką nie mam 12 V właśnie, ginie mi prąd z tego 29 pinu na ten przekaźnik.
EKSPERT:Ok, czyli wszystko wskazuje na to, że jest uszkodzony sterownik silnika.
MECHANIK:Tylko rozumiem, że... bo błędów oczywiście nie ma żadnych w silniku.
EKSPERT:No nie ma, nie musi być błędów, żeby na obwodzie wyjściowym nie sterował napięciem, które dostaje. Bo jeszcze jest taka opcja, że sterownik silnika nie dostaje któregoś plusa.
MECHANIK:Sprawdzałem wszystkie napięcia, które dochodzą do sterownika w momencie tego pykania to nic się dzieje, 12 V normalnie dochodzi do sterownika.
EKSPERT:Więc masz odpowiedź.
MECHANIK:Tylko jeszcze mam pytanie, dlaczego jak auto postoi w ciepłym garażu to odpala?
EKSPERT:Jak w sterowniku są zimne luty to tak będzie się działo. Podgrzej sterownik sam i zobacz co się będzie działo. Weź opalarkę, podgrzej sobie sterownik i zobacz czy Ci będzie palił. Nawet jak w zimnie postoi.
MECHANIK:Rozumiem.
EKSPERT:Podejrzewam, że sterownik ma zimny lut gdzieś i on po prostu nie daje wystarczającej ilości prądu na podtrzymanie cewki przekaźnika.
MECHANIK:Tak, dokładnie, zgadza się, nie daje tych 12 V wyjścia ze sterownika na przekaźnik, żeby poszedł dobry prąd na rozrusznik, żeby to auto kręciło normalnie.
EKSPERT:Usterka będzie się pogłębiać, aż w końcu silnika w ogóle nie odpalisz. Na krótko podajesz - przekaźnik działa. Ze sterownika ma wychodzić napięcie i wychodzi, ale bez obciążenia. Jak dasz żarówkę na przykład, nie wiem jaki tam prąd będzie ten przekaźnik pobierał, pewnie 100 do 200 mA, więc jakbyś taką żarówkę wziął 5 W to podejrzewam, że by nie zaświeciła na tym 29 pinie.
MECHANIK:Tak, nie zaświeci, bo ja nawet próbówką jak sprawdzę w momencie jak odpala to zgadza się, 12 V się pojawia, na próbówce jest ok. Ale w tym momencie to nie ma co nawet próbówką 1-2 W żaróweczki, nie zapali się.
EKSPERT:Z tego co widzę pewnie ciężko będzie dostać taki sterownik. Jakbyś miał problem znaleźć to myślę, że warto dać do elektronika, chociażby tylko po to, żeby ustalić przyczynę. A zimne luty stosunkowo łatwo sprawdzić, bo często na słabym połączeniu wydziela się ciepło pod obciążeniem, więc np. kamerą termowizyjną szybko można zlokalizować gdzie jest problem.
MECHANIK:Ok, dzięki, to zobaczymy. Ja byłem tak na 99% przygotowany na ten sterownik, tylko dziwiło mnie dlaczego nie ma błędu... bo rzecz jasna jak wyciągnę przekaźnik od startera to oczywiście, że błąd się pojawi, tylko właśnie myślałem, że na to wysterowanie będzie błąd tego sterowania rozrusznika, a tutaj natomiast żadnych błędów nie ma.
EKSPERT:Zanim kupisz sterownik powiedz mi tylko dokładnie co sprawdzaliście. Sprawdzaliście przejścia w instalacji, piny sterownika i kostek instalacji obwodu sterowania?
MECHANIK:Tak, dokładnie, takie rzeczy to zawsze na początku - sterownik, piny, wtyczki, wszystko było sprawdzone, także... Tutaj nie, nie. Tu jest 100% - piny na przekaźniku, jak i w sterowniku są ciasne i to też sprawdzaliśmy, że z tymi pinami nic się nie dzieje - czyste, ładne, także... takie rzeczy rzecz jasna trzeba na początku sprawdzać.
EKSPERT:Bo tutaj widzisz końcówka mocy w sterowniku jest plusowa - to rzadko się zdarza. Najczęściej używane są sterowania masą, wtedy jest łatwiej i dla producenta sterownika jest taniej. Właściwie same plusy są z tego, że sterujesz masą. A jak jest sterowanie plusowe to jest tylko problem. Także...
MECHANIK:Dobrze. Wszystko rozumiem.
EKSPERT:Pamiętaj też o "immo" na nowym komputerze. Bo "immo" jeszcze trzeba przerzucić w nim na pewno.
MECHANIK:Tak, tak, ja wiem. Dobrze, dziękuję pięknie za pomoc, pozdrawiam.
EKSPERT:Dzięki, pozdrawiam, do usłyszenia.

Zainteresowany korzystaniem z infolinii?

Sprawdź dostępność w Twoim kraju.

P.S. Rekrutujemy!