Opublikowano: 2022-01-27
MECHANIK: Mam tu Renault Trafic, 2018 chyba rok, i po wymianie alternatora praktycznie nie ma ładowania, tam 12 coś wolta jest, a zapalimy światła i nagle ładowanie jest...
EKSPERT: | Mhm. A macie w nim system start-stop? Taki system z czujnikiem na klemie? |
MECHANIK: | Hmm... tak, jest tu start-stop. I na klemie czujnik też. |
EKSPERT: | Ok, to on ma tzw. rekuperację energii i jak akumulator jest naładowany to on nie ładuje. |
MECHANIK: | Czyli to jest normalna rzecz? |
EKSPERT: | Tak, jak podłączysz się miernikiem, będziesz jechał samochodem i hamował silnikiem to on będzie ładował na maksa pod 15 V. |
MECHANIK: | Aha... |
EKSPERT: | Bo on ma ten taki tryb mikrohybrydy. Np. na biegu jałowym może Ci nie ładować, chyba że go mocno, porządnie obciążysz. |
MECHANIK: | Znaczy wystarczy, że zapalimy światła i już ładuje. |
EKSPERT: | Tak, bo wtedy obciążasz akumulator bardziej i on jakby to powiedzieć... jemu musi się zgadzać prąd, który wchodzi do akumulatora, kilka amperów. I jak będziesz bardziej obciążał akumulator to on sobie będzie podnosił napięcie na alternatorze, żeby tylko zapewnić ten prąd ładowania minimalny... Więc może tak być, jak najbardziej, to jest normalne. Także nie przejmuj się. Jeżeli kontrolki gasną, komunikacja z alternatorem jest, to wszystko jest w porządku. |
MECHANIK: | No tak, nie wywala nic i tak dalej, tylko zdziwiłem się, bo nowy alternator wsadzam i 12 coś... No a na tych dziennych światełkach nie ma tego ładowania praktycznie. To faktycznie, że on niekiedy do 13 nawet dojdzie. |
EKSPERT: | Tak, ale jak na komputerze dasz mu na maksa dmuchawę... |
MECHANIK: | Ahaaa... no, ale zaświeci się światła i jest 14,5. |
EKSPERT: | Tak jest, bo wartość napięcia... |
MECHANIK: | Czyli to... haha :D |
EKSPERT: | ...jest regulowana do prądu. Do prądu tego co idzie do akumulatora. |
MECHANIK: | To by się zgadzało, bo są wahania takie, 12,4 niekiedy, za chwilę do 13 podbije... |
EKSPERT: | Ale tam masz akumulator pewnie AGM albo coś takiego? |
MECHANIK: | No raczej tak, bo to wiadomo... na pewno jest taki. |
EKSPERT: | No, to to jest normalne. |
MECHANIK: | Czyli teraz by trzeba było ewentualnie się podpiąć i w czasie jazdy zobaczyć jak to tam faktycznie wygląda, no ale tak może być. |
EKSPERT: | On jak sobie zażyczy np. pół ampera wejścia do akumulatora to alternator tak będzie wypuszczał napięcie, żeby prąd idący do akumulatora był dokładnie taki jak on potrzebuje i ani trochę większy. I on sobie go podtrzymuje tylko, natomiast jak będziesz hamował silnikiem, to on będzie pakował w niego na maksa. |
MECHANIK: | Wiem, wiem, ja robiłem testerem testy alternatora, tam jest taka opcja... taka procedura, że 30 sekund go trzyma na 13 woltach, przez 13 na 15 woltach i to reaguje wszystko fajnie. |
EKSPERT: | No to wszystko działa poprawnie. Alternator ładuje tak jak trzeba. Jak ten test Ci przechodzi to jest idealnie. A jakbyś mu rozładował akumulator trochę to wtedy on będzie ładował cały czas. |
MECHANIK: | Dobra, no to co, no to tyle chyba :) Taki krótki temat. |
EKSPERT: | No tak, a dlatego pytałem czy jest start-stop, bo one tak mają. |
MECHANIK: | To wszystkie start-stopy tak mają? |
EKSPERT: | Tak, jak masz akumulator AGM i ten czujnik akumulatora na klemie to one tak mają wtedy. Ładowania po prostu nie ma wtedy bo akumulator nie potrzebuje. W danej chwili. |
MECHANIK: | Dobra, no to dzięki bardzo. |
EKSPERT: | Nie ma sprawy, do usłyszenia, cześć. |
MECHANIK: | Cześć. |